Ben jij je chaos de baas?

‘Ik lig regelmatig wakker van de chaos in mijn bedrijf. Het effect dat het op mijn gezin heeft. Het is er altijd. En het vreet me op’, zei hij.

Aandachtig luisterde ik naar het verhaal van deze topondernemer. Die door zijn eigen, opgebouwde drukte niet meer weet hoe hij van dat moet-gevoel af kan komen.

Hij heeft het gevoel dat hij nooit ergens helemaal is. Met zijn volle aandacht.

Er is altijd werk. Altijd iemand die nog wacht op een antwoord. En het kan nooit wachten. Eigenlijk zit dat tussen onze oren. We denken dat de ander meteen een reactie verwacht.  In de realiteit valt dat goed mee. En begrijpt je klant of leverancier heel goed dat je niet 24/7 beschikbaar bent.

Nadat hij even stil was, stelde ik hem een simpele vraag: ‘Wanneer heb je voor het laatst iets leuks met je gezin gedaan? Echt een dag met z’n allen op pad. Zonder smartphone of laptop in de buurt.’

Het bleef heel lang stil. ‘Dat is lang geleden’, zei hij uiteindelijk.

Hij vertelde dat hij was gestart met de training Timemanagement. Van collega-ondernemers had hij gehoord dat dit life-changing zou zijn. Hij kwam van een koude kermis thuis toen hij ontdekte dat het averechts werkte.

Ja, het hielp hem efficiënter te werken. Dus om nog meer gedaan te krijgen in de tijd die hij heeft. Tegelijkertijd zorgde hij ervoor dat hij het nog drukker kreeg.

Ik adviseerde hem om eens te beginnen met:

💡 loslaten. Stop om iedereen te willen pleasen. Durf heel bewust keuzes te maken. Doe alleen dingen waar je blij van wordt in je werk- en privéleven. Denk eens na of je werk kunt uitbesteden.

💡 bedenktijd te kopen door ‘nee’ of ‘nu niet’ te zeggen. Ga bij jezelf na of je dit echt wilt doen en of het past in je agenda. ‘Ja’ zeggen kan daarna ook nog.

💡 één ding tegelijk te doen met je volle aandacht. Stop met multitasken.

💡 rustmomenten in te plannen. Als je wekelijks een ‘lummel(mid)dag’ hebt, zorg je ervoor dat je batterij wordt opgeladen. Maak een wandeling van een uur op een dag en je leven zal positief veranderen. Of lees eens een boek zonder gestoord te worden.

💡 je smartphone vaker aan de kant te leggen. Plan apparaatvrije tijd in op je smartphone. Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding.

Rust in je hoofd

Heb jij ook behoefte aan meer rust in je hoofd en lijf? Laat mij je helpen.