Hoe kun je het beste je mentale, lichamelijke én denkaccu opladen?

Zomervakantie, hoe je mentale batterij opladen en je rustmomenten pakken. Leer ontspannen!

Als klein meisje vond ik het verschrikkelijk. Die twee weken per jaar.

Op vakantie gaan met ons gezin.

De (inpak)stress die mijn moeder had. En mijn vader die zijn werk maar niet los kon laten.

Daar, op dat moment, móèst het gebeuren. Loskomen van de spanningen. Ontspannen.

Het werkte averechts …

Nooit heb ik het begrepen. Waarom zij of mensen in het algemeen zich hardnekkig vastklampen aan de jaarlijkse vakantie. Om de batterij op te laden.

Ik leerde op jonge leeftijd: focus je niet op de vakantie. Zorg ervoor dat je elke dag rustmomenten inbouwt.

Lummelen is mijn ‘geheim’.

Het helpt me om tussendoor mijn mentale, lichamelijke én denkaccu op te laden.

Het mooie is: het kan altijd en overal. Je hebt niets nodig. Behalve een beetje ruimte voor jezelf.

Ik ontdekte dat ik veel meer heb aan deze korte ontspanningsmomenten.

Op mijn lummelmoment denk ik niet aan m’n werk of aan klanten. Niet aan de kinderen. En ook niet wat ik vanavond moet eten.

Het is vergelijkbaar met een meditatie. Je zet je drukke leven even op de pauzeknop.

Wat je doet is: ademen. Onthaasten. Terugschakelen van de zesde naar de eerste versnelling.

Genieten van de mooie, kleine dingen (om je heen). Van de fluitende vogels. Een heerlijk bad voor jezelf laten vollopen. Op het terras iets drinken. Voor je uit staren.

Verder.
Helemaal.
Niets.

In het hier en nu zijn.

Kun jij dat goed? Lummelen? Als je hulp nodig hebt, sta ik voor je klaar om lummeltijd in je agenda te plannen.

Ben jij je chaos de baas?

‘Ik lig regelmatig wakker van de chaos in mijn bedrijf. Het effect dat het op mijn gezin heeft. Het is er altijd. En het vreet me op’, zei hij.

Aandachtig luisterde ik naar het verhaal van deze topondernemer. Die door zijn eigen, opgebouwde drukte niet meer weet hoe hij van dat moet-gevoel af kan komen.

Hij heeft het gevoel dat hij nooit ergens helemaal is. Met zijn volle aandacht.

Er is altijd werk. Altijd iemand die nog wacht op een antwoord. En het kan nooit wachten. Eigenlijk zit dat tussen onze oren. We denken dat de ander meteen een reactie verwacht.  In de realiteit valt dat goed mee. En begrijpt je klant of leverancier heel goed dat je niet 24/7 beschikbaar bent.

Nadat hij even stil was, stelde ik hem een simpele vraag: ‘Wanneer heb je voor het laatst iets leuks met je gezin gedaan? Echt een dag met z’n allen op pad. Zonder smartphone of laptop in de buurt.’

Het bleef heel lang stil. ‘Dat is lang geleden’, zei hij uiteindelijk.

Hij vertelde dat hij was gestart met de training Timemanagement. Van collega-ondernemers had hij gehoord dat dit life-changing zou zijn. Hij kwam van een koude kermis thuis toen hij ontdekte dat het averechts werkte.

Ja, het hielp hem efficiënter te werken. Dus om nog meer gedaan te krijgen in de tijd die hij heeft. Tegelijkertijd zorgde hij ervoor dat hij het nog drukker kreeg.

Ik adviseerde hem om eens te beginnen met:

💡 loslaten. Stop om iedereen te willen pleasen. Durf heel bewust keuzes te maken. Doe alleen dingen waar je blij van wordt in je werk- en privéleven. Denk eens na of je werk kunt uitbesteden.

💡 bedenktijd te kopen door ‘nee’ of ‘nu niet’ te zeggen. Ga bij jezelf na of je dit echt wilt doen en of het past in je agenda. ‘Ja’ zeggen kan daarna ook nog.

💡 één ding tegelijk te doen met je volle aandacht. Stop met multitasken.

💡 rustmomenten in te plannen. Als je wekelijks een ‘lummel(mid)dag’ hebt, zorg je ervoor dat je batterij wordt opgeladen. Maak een wandeling van een uur op een dag en je leven zal positief veranderen. Of lees eens een boek zonder gestoord te worden.

💡 je smartphone vaker aan de kant te leggen. Plan apparaatvrije tijd in op je smartphone. Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding.

Rust in je hoofd

Heb jij ook behoefte aan meer rust in je hoofd en lijf? Laat mij je helpen.

Zo ziet mijn werkdag eruit

‘Hoe ziet jouw dag eruit, Paula?’

Elke dag wandelen we naar school. Mijn man en ik om de boys te brengen. Als het ons beiden lukt is het een heerlijk moment van de dag.

Terug van school naar huis is ons moment. Arm in arm spreken we de dag door. Wat staat er op zijn planning. Wat zijn mijn plannen.

Thuisgekomen drinken we op ons gemak een tasje koffie. Na de laatste teug sta ik op. En loop ik met een gevulde waterkan en kop thee naar boven.

In de werkkamer nestel ik me rustig achter m’n bureau. Ik zet m’n Mac Mini aan. Ondertussen check ik m’n agenda. Vol focus en goesting begin ik aan mijn dag.

Werkplek met agenda en MacMini

Terwijl de tonen van Einaudi rustig klinken werk ik voor mijn ambassadeurs.

Zo neem ik voor een klant de hele dagelijkse operatie uit handen. Zijn privé en zakelijke leven organiseer ik. Als mental coach, rechterhand en strategisch sparringpartner ineen.

Ik regel zijn sprekersopdrachten, HR- en PR- en financiële zaken, bel bijna dagelijks met hem, zorg voor de coördinatie tussen alle teammembers en fix ondertussen alle losse eindjes.

Na 1,5 uur in de zithouding te hebben gezeten is het tijd om de benen te strekken. In het washok gooi ik een wasje in de wasmachine.

Beneden schenk ik een kop groene thee in en stap met frisse energie weer naar boven.

Het is tijd om aan de slag te gaan voor een ondernemerskoppel met wie ik samenwerk. Voor hun beantwoord ik vragen van cursisten via de e-mail en in de online leeromgeving, bel warme leads en klanten en sparren we met z’n drieën.

Ik werk ook als schrijfcoach. En herschrijf langdradige e-mails, brieven en offertes in moderne, helderde en positieve teksten voor haar klanten.

Na een uurtje komt Rebel naar me toe. Tijd om een rondje met het hondje te wandelen. M’n iPhone laat ik bewust thuis. Ik geniet van de geluiden om me heen. Hardop of in gedachten spreek ik m’n affirmaties uit.

Terug binnen maak ik een lekkere, gezonde lunch voor mezelf.

Na een half uurtje gooi ik het wasje in de droger. Trek m’n sportkleren aan. Of lees een hoofdstuk in een managementboek of doe een powernap.

Voordat het tijd is om de kinderen op te halen, check ik of er nog belangrijke mails of whatsappjes zijn binnengekomen.

Met een kokos latte in de hand regel ik een paar interviews voor een klant. Stuur een andere klant een peptalk in een spraakbericht.

Daarna loop ik voldaan naar school om de boys op te halen.

Na het koken, eten en de avondrush lees ik nog iets. Om op tijd naar bed te gaan.

Wil jij ook een plezierige dag werkdag? Waarin er genoeg ruimte is om je klanten te helpen, maar ook van jou?

Laat mij je daar dan bij helpen, vul snel het contactformulier in!

Pleasen van klanten, mijn ambassadeurs

Doe jij dingen waar je blij van wordt?

‘Focus je toch wat meer op de zaken waar je nu écht in uitblinkt’, zei hij.

We staan samen in de keuken. Dit gesprek hebben we de laatste weken al een paar keer gevoerd.

Vandaag is het anders …

FLOEP … een intuïtief seintje drong zich op in mijn gedachten.

Daar … op dat moment vielen mijn oogkleppen af. Mijn grote, blinde vlek was blootgesteld. Het pleasen van klanten. Dát houdt me in de houdgreep.

Ik wil te veel. En ik zie, zoals ik bij anderen zie, heel veel potentie in mezelf. Mijn persoonlijke ontwikkeling draait overuren. Altijd ben ik bezig om mezelf te upgraden.

Do what you love. Word jij blij van de dingen die je doet?

Dat is een valkuil aan het ondernemerschap. Dat alles, maar dan ook echt alles kan.

Omdat het té leuk is om uit je comfortzone te stappen.

Om telkens nieuwe skills te ontdekken. Extra diensten bovenop je huidige aanbod aan te bieden.

Maar is meer, meer, meer nodig? Is een klein, compact aanbod niet een veel wijzer besluit?

Ik dacht aan die schoenmaker hier een deur verder dan waar ik woon.

Aan coaches in het algemeen.

En … ik dacht aan mijn slimme klanten. Zij bieden 1, 2, maar maximaal 3 diensten aan waar zij een kei in zijn.

Wat zij niet goed kunnen. Of wat zij niet leuk vinden om te doen, daar huren ze professionals voor in. Mensen zoals ik …

Het besef is daar. Ik mag erover nadenken. Vooral blijven doen waar ík gelukkig van word. Waar ik energie van krijg. Puur om mijn ambassadeurs de allerbeste klantbeleving te geven.

Want alleen ga je snel, maar samen …

Loop jij ook elke week tegen uitdagingen aan op het gebied van focus, planning, acquisitie en klantcontact?

Laat mij je daar dan bij helpen. Door de dagelijkse operatie uit je handen te nemen, kun jij je concentreren op de dingen die jou energie geven!