Mystery shopping
Wanneer je een shop hebt, wil je hier het beste uithalen. Personeel is hier een zeer belangrijke factor in onze opinie. Maar presteren zij wel op de manier dat jij wenst?
Om dit goed te kunnen beoordelen is een mystery shopping de uitgelezen tool om dit te meten. Zonder dat het personeel doorheeft dat ze wordt beoordeeld op hun doen en laten in je winkel.
We weten allemaal dat het personeel misschien wel dé belangrijkste factor is tot het succes van je winkel. Want wees eerlijk, als het personeel niet vriendelijk is, ga jezelf ook alleen naar die winkel, omdat het vaak de enige snelle oplossing is voor het geen wat je nodig hebt. Een gemiste kans dus!
Zaken die worden beoordeeld bij een mystery shopping zijn:
Personeel
- Worden de klanten begroet bij binnenkomst?
- Is het personeel bezig met de klanten?
- Kan het personeel de klant goed te woord staan?
- Hoe gaat het personeel om met lastige situaties?
- Ziet het personeel de werkzaamheden?
- Is het personeel wel productief? Of hebben ze alleen oog voor zichzelf?
Winkel
- Ziet de winkel er verzorgd uit van de buitenkant?
- Hoe zijn de presentaties in de etalage? Is deze uitnodigend?
- Is de winkel schoon en netjes? Denk aan de vloer etc.
- Kloppen de presentaties in de winkel en zijn deze aantrekkelijk voor de klant?
- Zijn de producten (correct) geprijsd?
- Staan er goederen in de weg voor de klant? Etc.
Kortom alles vanuit het klantenperspectief! Hoe ervaart de klant je winkel en is ze uitnodigend om zeker weer te bezoeken?